Tuesday, June 5, 2007

شعور غريب 4



قرر بعد ما رآه في الجامعة ان يبحث عن عمل، قبل ان ينجرف نحو الهاوية، كما انجرف الذين من قبله

حاول التأقلم مع الوضع وتجربة الحياة بطريقة شباب بلده

لكنه لم يجد فيها اللذه او الطموح الذي يرجوه
بحث كثيرا
وهو يعرف انه لن يجد عملاً ولكنه حاول ولم يتراجع

اذ ان المتخرجين من الجامعات لم يجدو ولن يجدو عملاً،فكيف الحال معه هو الذي لم ينهي جامعته بعد.؟

في إحدى الليالي وهو يتمشى متوجها الى المنزل، يفكر في حياته، في أهله البعدين عنه.. هل يترك الدراسة ويرجع الى اهله
هل يترك وطنه ويذهب يدرس في مكان آخر

هل يخذل اهله ويقول لهم لم استطع التأقلم، كيف يتراجع بعد كل الذي فعله اهله له من تعليم و غربة لتأمين الحياة الأفضل له

كيف يترك وماذا يفعل.... أسئلة كثيرة تدور في عقله

فجاءة ... توقف ونظر

اين انا

ضاع في طريقة الى البيت

ضرب بقدمه على الارض وهو في حالة غضب شديدة
يادي البلد الي الواحد مش عارف بيتُ فين

كل يوم على دا الحال
حاجة مقرفة

امتى اروح من غير ما اضيع واسأل نص البلد عن بيتي

هههههه

والله مسخرة
توقف بجانبه شاب وقال له
عفواً هو انت بتكلم نفسك
أجاب كريم
معلش بس مش عارف بيتي فين
هو انا فين الضبط

ابتسم الشاب وقال

هو انت مصري بس شكلك ضايع ، انت واخد حاجة؟


كريم:

حاجة اي يا عم

اعوذ بالله

انا مركز بس ضايع وانا صاحي

سأله الشاب
عاوز تروح فين

كريم
انا ساكن جمب المكوجي شعبلا الي جمب قهوة العاطلين عن العمل
عرفتو قال الشاب


امشي معايا دا قريب من بيتنا
هو انت اسمك اي سأله كريم

اسمي سرمد

وانت يا ضايع وانت صاحي

كريم

تشرفنا يا باشا

ضحك الاثنان وكان الحديث مطولا كما لو انهم اصدقاء منذ الطفولة وبعد غربة طويلة من السنوات التقو في النهاية
إلا قولي هو انت بتشتغل

ايوه اجابه سرمد

طب ممكن اشتغل معاك ، سأله كريم

ضحك سرمد

يا عم هو انت لسة مش عارف انا بشتغل اي وعاوز تشتغل

ماشي يا عم

انا بشتغل في جالري ببيع تحف شرقية ولوحات وكريستالات


يتبع في ايام الصداقة القادمة

13 comments:

Nani said...

السلام عليكم
حلوة يا بت خصوصا ان الواحد ممكن يكون جنب البيت ويتوه عنه
هـ ستنى الاجزاء الجديدة
اتحفينا يا نعنشة

سندباد said...

اسلوبك جذاب اوي ومتابع بس ياريت متتاخريش اصلي انا بقيت مدمن المدونة بتاعتك
تحياتي

Lemonada said...

nani:
عليكم السلام يا قمر

ههههه
والله مرات بتحصل في الحقيقة يا ناني
مرات لما الواحد يسرح في عالم ثاني
يضيع ويفوق من ثاني

sendbad:
يا عم جذاب مين
مش عارفة مش عاجبني الي كتباه المرة دي
حتى لما قرءت مرة ثانية اكتشفت عندي اغلاط
مش مشكلة اهو بتعلم
بخصوص التاخير
اهو بحاول بس المشكلة انو معنديش دايما وقت وثانيا مش دايما الافكار بتيجي

بس ححاول

بحس اوقات انك بتسافر معايا وانابكتب؟
دى صحيح بما انك سندباد!؟

محمد صلاح العزب said...

بصي يا ليمو
انا حاسس ان دي مجتزءات ممكن تتجمع على بعضها في الآخر وتبقى حاجة كاملة حاولي تركزي في ده وانتي بتكتبي
حاولي كمان تخلي بالك لأن في أخطاء إملائية
بس عندك حالة سرد حلوة
وأسلوب جذاب
جميل وإلى الأمام

alshared said...

الموضوع اللي انتي كاتبه فيه موضوع جميل وأسلوبك في السرد رائع

منتظر الجديد

تحياتي

Lemonada said...

محمد
ازيك يا باشا
منور وان شاء الله حالة الملل ماترجعش ثاني ليك :)

بخصوص الاغلاط كنت حاسة بكدة
بس كنت بمووود مش كويس وكتبت البوست بسرعة
متشكرة على متابعة ليا
تحياتي اليمونية ليك

الشارد
اهلا وسهلا
ودايما ان شاء الله تكون متابع
اتمنى انك تكون بدأت القراءة من اول شعور غريب واحد عشان تفهم تعيش مع الموضوع من الاول
تحياتي

كراكيب عادل said...

انا اتاخرت لان كان الكمبيوتر عندي بيتبدل

انا لقيت نفسي بقلف في مدونتك كلها

منتظرين باقي شعور غريب 4

Lemonada said...

كراكيب عادل:

منور وياريت دايما تزورني
والف سلامة على الكمبيوتر

معلش مش فاهمة انت تقصد إي ب بقلف في مدونتي؟!؟

وحاجة ثانية شعور غريب هي حالة كاملة تبدأ من شعور غريب واحد
لو مش متابع من الاول انصحك تقرئها كلها والصورة حتتوضح ليك
والي جاي هو شعور غريب 5

تحياتي

حقى اهرتل said...

كتب شاعر وكل الافاقين خافوا
وفاض الكيل باششعاركوا وبخلافه
و واو العطف لوهتزيد على بيتك
هقول شاعر مبوظ شعر اسلافه

Lemonada said...

حقي اهرتل:
اي يا عم انت مش مخلي مدونة الا كاتب نفس الكلام
مالك انت واخد حاجة

Nani said...

حقى اهرتل مش واخد حاجة بس هو ضارب حجرين او كوكو الضعيف

Anonymous said...

صباح الخير يا ليمونادا

عمرك شفت فيلم بنات وسط البلد؟
موضوعاتك الأخيرة لو جمعتيها ممكن نطلع فيلم : شبان وسط البلد
:)

على فكرة أنا أنفع أقوم بدور المكوجي شعبلا
الدور دا حاسس بنفسي ممكن أبدع فيه بس ياريت لو تسلطي عليه ضوء زيادة
علشان يكون هو دور البطولة ههههه

نهارك مفعم برنات ريكو وشعبولا

Lemonada said...

Nani:
كوكو مين يا عم
==========
سندباد

بنات وسط البلد بنات وسط البلالالالالاد
اثنين اثنين
اصحاب اصحاب
يتفرقو ساعات
يتصلحو ساعات

بخصوص المكوجي
حشوف بس اكيد مش دور رئيسي