Monday, June 18, 2007

شعور غريب 5


دخلت الفندق

لم تفعل شئ ولم تتأمل في الفندق شئ

كانت في استعجال كبير لتصل الى الغرفة

اخذت المفتاح بسرعة

انتظرت حتى يتم احضار الحقائب

وفورا نزلت مسرعة الى الشارع


كما لو انها على موعد مع شخص ولا تريد التأخر عليه

حتى لا تضيع أي دقيقة


تمشي من شارع لشارع

تبحث عن المطعم الذي رأته حتى تاكل وتكمل طريقها


اضاعت الطريق

والسبب انها عندما تقف أميرة وتسأل

لو سمحت هو المحل المعروف بتاع الفاست فود فين

يرد الأخ المحترم الي في شارع :

يمين


ترجع تسأل وهي بنفس الشارع


لو سمحت بتاع الفاست فود فين

يرد الأخ المحترم الثاني


شمال


وكدة لحد مابعدت عن الفندق وبقت مش عارفة هي فين

اي البلد دي هو مفيش حد يقول ما بعرفش كلو لازم يقول اي حاجة حتى لو مش عارف المكان؟!؟

حاجة غريبة


مشيت مشيت

والجو حررررر جدا


بدأت تفتكر الطريق الي تأملتها وهي في الحافلة

افتكرتك بعض المحلات وقالت

مش حرجع واسأل حد محترم من الي في شارع انا حعرف الطريق لوحدي

ومشيت ومشيييت


فجاءة وقفت شوية ملقتش اختها

يا لهوي يا لهوي

يا لهوي

اختك فين يا اميرة

دي لو ضاعت مشكلة


اتفرجت وراها لاقت اختها بتندهلها

اميرة تعالي شوفي في دا شكلو عند حجات جميلة

جميلة اي يا صفاء انا جعععانة وانت اكثر مني

تعالي بلاش هبل ندور على الفاست فود الزفت دة

بس شوية والنبي يا اميرة عشاني

ماشي يا مدلعة انت

يلا في اي


كانت عمارة كبيرة وفي نهاية العمارة باب محل نازل تحت الشارع زي مايكون تسوية

ويافطة كبيرة بتقولك انزل لتحت


الدرج لولبي تنزل في تلاقي محل الواجهة زجاج

مليان تحف ولوحات وكريستال


يتبع في الايام القادمة

9 comments:

Nani said...

السلام عليكم
لا احنا مش ادك يا ليمو، انت كده شوقتيني خالص خالص
يا رب يلاقو الشبان الحلوين اللي اقبل ويتجوز ويعيشو في تبات ونبات- طبعا ده اسلوب مامي لما تقليلها اي حاجة اي حاجة فيها بنات وشبان يبقى لازم ومن بد يتجوزو

سندباد said...

متابع كل كلمة وكل حرف وبقيت مشتاق ومستني ايه اخرة الحكاية
تحياتي

Lemonada said...

Nani:وعليكم السلام
قد مين يا ابلة نظيرة
انت مؤرخة الطبخ العربي
هههههه
متشكرة على كلامك الحلو

خليكي متابعة للنهاية انا دايما عندي حجات مشوقة وغير متوقعة
دا مش فلم مصري يا حبيبتي تعرفي نهايتو من اول

===================

sendbad:
آخر الحكاية اي
انا نفسي مش عارفة
هههههه
انا متابعة معاك عشان اعرفها برضو
تحياتي
شاكرة متابعتك

محمد صلاح العزب said...

برافو يا ليمو
الشغل جميل جدا
وكل مرة أجمل من اللي قبلها
بجد الواحد يخاف منك

تامر حسين said...

طيب ايه اخره الحكايه انتي وقفتي فجأه
تحياتي

Hannoda said...

ليمونادة

أنا أول مرة أجيلك هنا... و إتفاجئت بالموهبة اللي ماكنتش أعرفها ده.. مستنية باقي احكاية
إحنا واقفين عند الدرج اللولبي

بس هي أي بلد ده الي كل اللي فيها بيفتوا و همّ مش عارفين

إوعي تكون القاهرة!!!
:)

مستنياكي بفضول حقيقي.. شكلي كنت مصاحبة كاتبة كبيرة و أنا ولا هنا

Lemonada said...

محمد العزب

تخاف مني يا عم
اي التواضع دة
هو صحيح حبيت الجزء دا من القصة وطريقتي بس اكيد مش زي حضرتك يا جميل
متشكرة لمتابعتك
تحياتي

Lemonada said...

تامر حسين
انت لازم تبدأ تقرئها من الاول عشان تقدر تتعرف على الموضوع والقصة من الاول
اما النهاية فمش عارفة حتكون امتى؟
وبخصوص اني بقف فجاة فدي طريقتي في الكتابة
بقطع المشاهد وبخلي في تشويق على قد ماقدر

بس خليك متابع

متشكرة على زيارتك

Lemonada said...

هنودة
ازيك يا قمر

مش مصدقة ومبسوووووووووطة جدا
بجدانا لازم اتعرف عليك في الحقيقة
ههههه
حلوة دي في الحقيقة

انت لوحدك لازم تعرفي المكان
بحاول اوصف بأدق التفاصيل
وانت وشاطرتك بقى

خليك متابعة يا عسل
نهارك قشطة